02 September 2009

percubaan pertama

demam blog. bila semua orang pon sebok nak berblog. kenapa saya pon sebok nak berblog?? hanya menyedari keuntungan yang bakal dapat hasil dari berbloh nih, ha... baru sebok nk berblog.


kesusahan dan kesenangan.


kadang-kadang kita sebagai anak selalu mengeluh. kenapa bila kita mintak something from our parents and our request kena reject. kecewa kan? macam situasi yang saya alami ni.


"mama, along ingat raya nanti nak beli baju raya 2pasang la. pas tu along nak kasut raya baru."


mama cakap,


"baju raya sepasang tak cukup ke? tak payah membazir. kasut raya tuh pakai la yg lame dulu. kan boleh pakai lagi."


haish. kecewa betul bila permintaan kita ditolak mentah-mentah begitu sahaja kan?? ape nak buat. bukan duit datang dari poket sendiri. kena la dengar arahan dari mama. huhu.


oleh sebab itu, kami adik-beradik berazam untuk mengumpul sendiri dana kami adik-beradik supaya apa sahaja permintaan kami boleh kami penuhi. eh eh. hasil dari titik peluh sendiri tau!! boleh kembang kempis hidung bila dapat beli baju raya lagi sepasang, dengan sepasang kasut raya baru, dengan handbag baru, dengan, dengan, dan dengan.


sebab kami lima beradik kesemuanya masih menuntut, tiada pekerjaan dan duit ditangan sediri (own cash in hand), maka dengan ini kami adik beradik berhajat untuk membuka premis blogger kami sendiri. so help us out people!!


kerana kesusahan yang kami alami mengajar kami bahawa kesenangan tidak akan datang bergolek tanpa usaha. dan saya sebagai kak long memberi idea untuk menubuhkan premis blogger kami yang pertama ini. barang-barang yang akan kami jual adalah barangan yang terpakai. dan mostly barangan ini adalah kepunyaan mama kami dan kami sendiri yang masih berada dalam keadaan elok tetapi sudah tidak digunakan.


see?? bukan susah kan nak cari duit?? adik-adik along sekalian, silalah contohi kakak kamu ini. jangan asyik mintak duit dari mama dengan abah je. mama, you must be proud of your daughter ni kan??


okeh. all the things that we want to sell will be posted later as right now we are in the middle of making kuih raya and preparing for hari raya. this kuih raya is for our own tummy and those who come to our house only yeah! not for sale. and also for atuk perempuan and atuk lelaki (our grandparents), mak long, mak ngah, cousins. ha senang citer our relatives la.


eh eh. still early kan? baru 2minggu ramadhan dah sebok nak buat kuih raya pulak. the reason is, my mama do not have maid to help her doing all the housework, kuih raya, tukar langsir, kemas rumah and all sort of things. so when i come back from shah alam i will help her doing all those things. an attempt to be anak solehah. ahakz! (macam nak promote diri sendiri la pulak. haha) opps terlupa pulak. normally, when i do the houseworks, my little sister will help me. kitorang akan ojus (ala yang main batu air burung tuh) untuk tentukan sape buat kerja ape. and then baru kitorang akan start buat kerja. and for sure saya akan buat kerja yang adik PEREMPUAN saya tolak ketepi. ha pia. along dah letak nama ko. the perempuan is in upper case because adik LELAKI saya memang cukup pemalas. bangun tidur macam anak raja. tinggal makan. adoi. senang kan jadi lelaki??



No comments: